- ‹ vorige
- 4323 of 5935
- volgende ›
Ik moet iets bekennen aan mannen die jaloers zijn op de multitask-talenten van vrouwen: vrouwen kunnen net zo slecht twee dingen tegelijk doen als mannen. Vrouwen kunnen hooguit beter verbergen dat ze niet opletten. Maar neem van mij aan: multitasken is een mythe.

Ik lees mijn mail terwijl ik mijn moeder aan de telefoon heb. Ik kijk CSI terwijl ik een paper schrijf. Ik luister naar een verkiezingsdebat terwijl ik een werkplan maak. En als ik met de ene collega praat, luister ik met een half oor naar de sappige verhalen van de andere collega.
Dat doen jullie ongetwijfeld allemaal. Geen probleem, want we zijn vrouwen en vrouwen kunnen twee (of drie) dingen tegelijk doen toch? Hmm. Na het telefoongesprek met mijn moeder vraag ik me af wat nu precies het probleem was met haar baas. Het paper moet het afleggen tegen CSI. Ik vergeet dat ik bezig was een werkplan te maken en zit middenin een andere taak op het moment dat ik me dat realiseer. En tijdens het gesprek met mijn collega lach ik schaapachtig mee want ik heb net de clou gemist.
Dat komt omdat multitasken niet kan. Ons brein kan maar één taak tegelijk uitvoeren. Het lijkt soms alsof we met meer dingen bezig zijn maar wat we dan eigenlijk doen is constant wisselen tussen de ene en de andere activiteit. Dat wisselen kost tijd. Wat dat betreft zijn wij net een Windows-computer: we verliezen snelheid als we meerdere taken tegelijk proberen uit te voeren. (bron)
Sinds ik dat weet, realiseer ik me maar al te vaak dat ik productiviteit verlies doordat ik van alles door elkaar doe. Maar het lukt me niet om geconcentreerd aan één taak te werken. Schrijf ik een paper, dan moet ik nadenken over formuleringen. Als ik nadenk, raak ik afgeleid en dwalen mijn gedachten af. Met die afdwalende gedachten moet ik heel dringend iets doen:
Opzoeken hoe laat ik de trein neem en hoeveel mensen mijn laatste recensie gelezen hebben. Kijken of ik mail heb, of er nieuwe foto's op Picasa staan of nieuwe berichten op Facebook. In mijn browser zie ik ik nieuwe berichten in mijn RSS-reader. Dan ga ik naar PinkBullets, Geenstijl en de dagelijkse column van Aaf. Ik klik razendsnel en lees kris-kras over de pagina. Ik zap over mijn beeldscherm.
Uiteindelijk keer ik terug naar mijn paper en maak de sectie af waar ik mee bezig was. Soms lijkt de formulering vanzelf uit mijn pen te rollen, juist omdat ik er niet actief naar op zoek was. Dan heeft mijn zapgedrag zijn nut bewezen. Maar veel vaker dan dat ontdek ik aan het einde van de middag dat ik aan vier verschillende taken ben begonnen en er nog geen één af heb.
Hoeveel tijd zou ik overhouden als ik niet mijn aandacht steeds zou verschuiven maar elke taak netjes zou voltooien alvorens aan de volgende te beginnen? Die situatie lijkt voor mij onmogelijk - ik vrees dat ik mijn hele leven zal blijven rondzappen.
<script type="text/javascript" src="http://tweetmeme.com/i/scripts/button.js"></script>
Mijn andere columns en reviews vind je hier.
Reacties
6 juli, 2010 - 09:56
De ander mythe, dat vrouwen beter zouden kunnen multitasken dan mannen, mag ook wel tegelijk ontkracht worden.
"The idea that women are better multitaskers than men has been popular in the media, but there has yet to be a scientific study to confirm this. Limited empirical evidence seems to support the idea that both genders are equal in their ability to multitask."
6 juli, 2010 - 14:13
Eigenlijk is dat hele multitasken-verhaal best grappig. Het stamt uit de computer-scene terwijl computers eigenlijk helemaal niet kunnen multitasken. Ze kunnen ("ook") maar èèn ding tegelijk.
Het brein kan niet multitasken in de zin zoals het over het algemeen wordt geinterpreteerd, maar in feite is het brein, ten opzichte van een computer, wel echt in staat om te multitasken. Je kunt je mischien wel op èèn ding tegelijk concentreren, maar je kunt bijvoorbeeld best over een gang lopen, je koffie drinken en naar een collega luisteren. Alleen het lopen al vereist vele spieren tegelijk samen te werken en daar is wel echte multitasking voor nodig. In het brein wordt alle informatie tegelijk bewerkt en geprojecteerd op andere hersendelen. Een klassieke computer zou dat zo nooit kunnen; die kan maar èèn berekening tegelijk (tenzij je multicoretechnologie mee gaat rekenen, maar dat zijn dan gewoon meerdere computers in èèn).
6 juli, 2010 - 18:09
Je brein is ook een multicore.
7 juli, 2010 - 10:57
Nee, je brein heeft maar èèn core.
7 juli, 2010 - 15:36
Nu ben ik bekender met de werking van een computer dan met de werking van de hersenen. Maar zover ik weet is het toch zo dat voor het lopen een ander deel van de hersenen gebruikt wordt dan voor het praten/denken.
7 juli, 2010 - 15:54
Juist. Net zoals dat voor een singlecore computer bv. de grafische processor wordt gebruikt voor grafische doeleinden en je dan nog steeds een singlecore machine hebt. Anders zou je alle circuits in een computer ook als core kunnen beschouwen en dan is het hele idee van een core (kern) een beetje zinloos.
7 juli, 2010 - 20:23
Je hersenen kunnen parallel dingen doen en niet sequentieel zoals een computer dat doet. Als je aan het lopen bent ga je niet langzamer denken omdat je hersenen zich tegelijk met de besturing van je lichaam bezig moeten houden.
8 juli, 2010 - 08:52
Je videoprocessor werkt ook tegelijkertijd met je cpu. De bedoeling van de een videokaart is ook om beelden te berekenen zodat je processor hiervan onlast wordt zoals je motorische herseldelen dit in voor je hersendelen doen die je bewustzijn voor hun rekening nemen.
De bedoeling van een multicore cpu is dat beide cores dezelfde taken kunnen uitvoeren. Bij het creeeren van nieuwe processen wordt gekeken welke core het minst te doen heeft en wordt zodoende belast met een nieuw proces (thread). Ze zijn dus beide hetzelfde en kunnen in principe onafhankelijk van elkaar functioneren. Dit kun je niet zeggen van de verschillende hersendelen, welke gespecialiseerd zijn voor specifieke taken zoals de chip op je videokaart dat ook is. Op celniveau zijn ze wel grofweg hetzelfde maar in clusters is de structuur heel specifiek afgesteld waardoor ze hun eigen specifieke plaats in je brein krijgen.
Je kunt het brein wel zien als een multicoresysteem, maar dan wel op celniveau. De meeste hersencellen zijn grofweg hetzelfde en voeren alleen maar vergelijkingen uit en worden actief op basis van de uitkomst. Dus op dit niveau zijn ze min of meer gelijk en zouden ze onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.
Als je aan het lopen bent gaat je inderdaad niet langzamer denken omdat het nu processen zijn in je onderbewustzijn. Maar als je tv kijkt en ondertussen aan het bellen bent moet je je concentratie wel verdelen. Ook vrouwen, blijkt:)
8 juli, 2010 - 15:39
Dan zij we het dus ongeveer eens. Het blijft een beetje kromme vergelijking natuurlijk omdat de hersenen een stuk complexer zijn dan een computer.
De gpu kan overigens ook voor andere zaken gebruikt worden als voor het tonen van beelden. Voor realtime effecten over geluidsporen kan dat vrij handig zijn. Dat scheelt een hoop rekenwerk voor de cpu('s).
9 juli, 2010 - 15:09
Ongeveer wel denk ik, alleen de manier van formuleren is anders. As usual in discussies, lijkt het:) Maar dat maakt de discussie nog niet volledig overbodig.
Ik denk overig dat het meest wezenlijke verschil tussen de klassieke computer en het brein de poortjes zijn waar de werking op berust. In computers zijn ze binair en in het brein zijn ze analoog. Maar dit verschil is iets wat computers wel kunnen overkomen en daarom zouden ze in principe op een dag in de verre toekomst in staat zijn het brein te evenaren of voorbij te gaan in capaciteit.
13 juli, 2010 - 13:13
Ik ben duidelijk niet de enige met dit probleem, hoewel ik al wel wat verder ben met het 'oplossen'.
Ik maak namelijk lijstjes... niet dat ik me er altijd aan houd, maar het lucht op en je kunt dingen een voor een afvinken.
Vorige week heb ik met een lijstje zelfs mijn vakantiestress extreem beperkt (eigenlijk zelfs voorkomen).
Je hoeft het niet in volgorde te doen, maar het is heerlijk als je een vinkje kunt zetten en daarom concentreer ik me ook beter op mijn taken. Want: dan kan ik weer een vinkje zetten.
Zo. Nu eerst dat rapport eens goed doorlezen ;-)
13 juli, 2010 - 16:34
Ik doe dat ook! Ik moet alleen voorkomen dat ik verzuip in mijn todo-lijstjes... :)
13 juli, 2010 - 15:41
Roerend mee eens. Multitasken is geklets en dat kun je meteen ontdekken door zelf even proberen twee dingen tegelijkertijd te doen, bijvoorbeeld een rondje met de ene hand over je buik in de lucht maken en met de andere hand over je hoofd ook een rondje in de lucht.
Als zoiets simpels al zo moeilijk is, dan kun je multistasken net zoals alle andere "management-", "politici-" en andere "prietpraat" maar het beste naar het rijk der fabelen verwijzen.
14 juli, 2010 - 14:10
Sorry, maar dat kan ik met twee vingers in mijn neus.
14 juli, 2010 - 19:45
hahaha, dat is echt humor: 2 vingers in je neus en dan met allebei je handen een rondje draaien :)
14 juli, 2010 - 20:53
LOL! :D
15 juli, 2010 - 20:32
Haha. Ik had er mischien bij moeten zeggen dat ik het alleen kan als het niet mijn eigen vingers zijn die in mijn neus zitten:P
19 juli, 2010 - 21:31
:D
Nieuwe reactie inzenden